„Wokół heksachordu” – Krzysztof Urbaniak koncert organowy na styku Italii i Niderlandów
Koncert organowy na styku Italii i Niderlandów – sobota, 1 marca 2025 roku, o godz. 19:00 w kościele pw. św. Elżbiety w Starym Sączu
Koncert organowy „Wokół heksachordu” w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka to prawdziwa uczta dla miłośników muzyki barokowej. Program wydarzenia stawia w centrum heksachord – podstawowy element strukturalny wielu kompozycji 17. wieku, a jego wpływ na muzykę włoską oraz północnoeuropejską zostaje ukazany w wyjątkowy sposób. Dzięki dziełom takich mistrzów jak Jan Pieterszoon Sweelinck, Girolamo Frescobaldi, Johann Jacob Froberger czy Matthias Weckmann, koncert przenosi słuchaczy w podróż przez europejskie nurty muzyczne, które splatały się w baroku, tworząc fascynującą syntezę stylów.
Heksachord, będący zbiorem sześciu dźwięków, stanowił fundament wielu kompozycji w epoce baroku. Jako jednostka organizacyjna materiału muzycznego, heksachord umożliwiał kompozytorom kreowanie spójnych i złożonych struktur muzycznych. Jednocześnie, jego obecność w utworach opartych na tematach heksachordalnych kontrastuje z bardziej swobodnymi formami muzycznymi, takimi jak fantazja, capriccio czy toccata, które pozwalały na większą ekspresję i improwizację. W kontekście koncertu Krzysztofa Urbaniaka, ten kontrast między ścisłą organizacją a swobodnym wyrazem staje się kluczowym elementem symbolizującym napięcie, które charakteryzowało muzykę XVII wieku.
Program Koncertu – Przewodnik po Europejskich Nurtach Muzycznych
Program koncertu „Wokół heksachordu” to wspaniałe spotkanie dwóch światów muzycznych – włoskiego i północnoeuropejskiego. Zaczyna się od Fantazji „sopra Ut, re, mi, fa, sol, la” Johann Jacob Frobergera, który był jednym z najważniejszych przedstawicieli niemieckiej szkoły organowej. Jego utwory, pełne kontrastów i złożoności, zyskały dużą popularność także poza granicami Niemiec. W kolejnym utworze, Toccata in d Matthiasa Weckmanna, słuchacze przeniosą się do atmosfery barokowych rytmów i niepowtarzalnej wirtuozerii.
Nie może zabraknąć także kompozycji Jana Pietersazoona Sweelincka – wybitnego holenderskiego kompozytora, który swoje dzieła oparł na surowych, ale pełnych wyrazu strukturach heksachordowych. Engelse Fortuijn to przykład swego rodzaju muzycznej miniatury, której rytmiczne zróżnicowanie prowadzi słuchacza przez różne nastroje. Z kolei Hexachord Fantasia Sweelincka stanowi pełniejszą refleksję nad formą heksachordalną, w której autor łączy skomplikowaną polifonię z przestrzennym traktowaniem harmonii.
W programie znalazły się również kompozycje innych przedstawicieli włoskiego baroku, jak Capriccio sopra Ut re mi fa sol la Girolamo Frescobaldiego, które w swej dynamicznej formie łączy swobodę wyrazu z precyzyjnie zorganizowanym materiałem muzycznym. Michelangelo Rossi, włoski mistrz toccaty, zaprezentuje swój Toccata quarta, utwór, który łączy wirtuozerię z muzyczną narracją.
Nie pozostaje nic innego jak gorąco zaprosić do wzięcia udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, które z pewnością dostarczy niezapomnianych doznań muzycznych.

Program:
Johann Jacob Froberger (1616–1667): Fantasia sopra Ut, re, mi, fa, sol, la (FbWV 201)
Matthias Weckmann (ok. 1616–1674): Toccata in d
Jan Pieterszoon Sweelinck (1561–1621): Engelse Fortuijn (SwWV 320)
Johann Jacob Froberger: Canzona in g (FbWV 302)
Girolamo Frescobaldi (1583–1643): Capriccio sopra Ut re mi fa sol la (F 4.01)
Michelangelo Rossi (1602–1652): Toccata quarta
Matthias Weckmann: Partita sopra Die lieblichen Blicke
Johann Jacob Froberger: Toccata [II] in d „fatto a Bruxelles” (FbWV 102)
Jan Pieterszoon Sweelinck: Hexachord Fantasia (SwWV 263)