Ułatwienia dostępu

Panopticum dźwięków – 47. Festiwal Omnia Beneficia w Starym Sączu

Omnia Beneficia w Starym Sączu. Intrygujące „Panopticum” muzyki dawnej Miłośnicy muzyki dawnej i letniej atmosfery Starego Sącza powinni już teraz zapisać w kalendarzu daty 25–29 czerwca 2025 – właśnie wtedy odbędzie się 47. edycja Festiwalu Omnia Beneficia, której mottem przewodnim jest w tym roku enigmatyczne Panopticum.

Hasło tegorocznej odsłony nawiązuje do idei dawnych gabinetów osobliwości – miejsc, gdzie obok siebie pojawiały się ekscentryczne, egzotyczne i niepowtarzalne przedmioty. W podobnym duchu festiwalowe koncerty staną się dźwiękowymi obiektami do kontemplacji – odrębnymi światami barw, emocji i stylów, zestawionymi z pozorną przypadkowością, a jednak zapadającymi w pamięć. Przed nami niezwykła podróż dźwiękowa! Panopticum, od greckiego „pan” (wszystko) i „optikon” (widzialne), pierwotnie oznaczało miejsce pozwalające ogarnąć wszystko wzrokiem. W kulturze nowożytnej przyjęło jednak znaczenie bliższe kunstkamerze – kolekcji osobliwych, rzadkich i intrygujących przedmiotów, zebranych nie według naukowej logiki, lecz z zachwytu nad różnorodnością świata.

Hasło 47. Festiwalu Omnia Beneficia w Starym Sączu– Panopticum – zachęca do spojrzenia na muzykę dawną nie jako na spójną narrację historyczną, lecz jako zbiór wyjątkowych zjawisk. Każdy koncert to osobny „eksponat” – unikalny repertuar, forma, zestawienie głosów i instrumentów. Razem tworzą efemeryczny gabinet muzycznych osobliwości: nieprzewidywalny, różnorodny i wymykający się klasyfikacjom.

W tym panopticum znajdziemy dzieła zapomniane, odrzucone przez kanon, utwory o nietypowej genezie czy instrumentarium. Od renesansowej polifonii, przez barokowe „teatry brzmień” i romantyczne miniatury, po muzyczne świadectwa wydarzeń historycznych – każdy wieczór festiwalu to osobna opowieść.

Zamiast porządku – żywe doświadczenie dźwięku. Zamiast chronologii – nieoczywiste zestawienia i emocjonalne kontrasty. To Panopticum, które nie wyjaśnia wszystkiego, ale pozwala się dziwić, poruszać i słuchać z otwartością.
W ramach programu zaplanowano sześć koncertów, w tym dwa w niedzielę, które zamkną festiwalowy tydzień. Od poniedziałku do piątku o godzinie 17:00 odbędą się również codzienne spotkania z artystami w ogródku festiwalowym na dziedzińcu Centrum Kultury – będą one doskonałą okazją, by lepiej zrozumieć konteksty wieczornych wydarzeń muzycznych, rozpoczynających się o 19:30.

Program koncertów:

Środa, 25 czerwca 2025, godz. 19:30
Kościół św. Elżbiety
Theatrum Instrumentorum I – Schütz & Buxtehude
Vasa Consort, kier. art. Marcin Szelest

Czwartek, 26 czerwca 2025, godz. 19:30
Kościół św. Elżbiety
Maria zart
Cappella Pratensis (Holandia), kier. art. Tim Braithwaite

Piątek, 27 czerwca 2025, godz. 19:30
Galeria IMOGaleria
Polski romantyzm
Quartetto Nero

Sobota, 28 czerwca 2025, godz. 19:30
Kościół św. Elżbiety
Sacer Nidus – Anno Domini 1025
Ensemble Peregrina (Szwajcaria), kier. art. Agnieszka Budzińska-Bennett

Niedziela, 29 czerwca 2025, godz. 16:00
Kościół św. Elżbiety
Precjoza organowe
Marek Pilch – organy

Niedziela, 29 czerwca 2025, godz. 19:30
Galeria IMOGaleria
Theatrum Instrumentorum II – Beethoven & Berwald
Satis Ensemble