Muzyka sprzed wieków w starosądeckim klasztorze
W Wielką Środę zapraszamy na muzyczne misterium oparte na dawnych polskich śpiewach wielkopostnych i pasyjnych. Kameralny koncert wokalno-instrumentalny w Klasztorze Klarysek wpisuje się w piękną tradycję muzyczną okresu Wielkiego Tygodnia.
Zespół wokalny filharmoników krakowskich pod kierownictwem artystycznym Piotra Piwko przedstawi muzyczne misterium pasyjne pt. „Plankty Polskie i dawne pieśni pasyjne”.
Początkowo pasje stanowiły po prostu część liturgii Wielkiego Tygodnia, podczas której recytowano i śpiewano pochodzące z Ewangelii opisy Męki Pańskiej. W średniowieczu były to proste opracowania chorałowe, w renesansie – wielogłosowe, polifoniczne utwory. W okresie baroku obok nasyconych emocjonalnie głosów wokalnych coraz częściej pojawiały się w nich instrumenty muzyczne. Szczególnym powodzeniem cieszyły się wchodzące w skład liturgii Wielkiego Piątku i wykorzystywane w misteriach plankty, łączące opłakiwanie zmarłych z zachętą do współuczestnictwa w cierpieniu po ich stracie. Od XVI wieku wplatano je w przebieg przedstawienia pasyjnego lub wykonywano tuż po nim. Plankty (z łac. planctus – narzekanie, płacz) wzięły swój początek z charakterystycznej średniowiecznej literatury lamentacyjnej, wyrażającej żal po bliskiej osobie i wzywającej do wspólnego jej opłakiwania. W misteria pasyjne wplatano także wielkopostne pieśni, których źródeł być może szukać trzeba w muzyce ludowe. Ich znany do dziś repertuar obejmuje zarówno utwory artystyczne, jak i proste pieśni, które pozwoliły brać udział w obrzędach liczniejszej grupie wiernych.
31 marca „Plankty Polskie i dawne pieśni pasyjne” zaprezentowano w kościele św. Stanisława BM w Rzymie z okazji 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II
