46. Festiwal Omnia Beneficia (d. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej)
Słów kilka o inauguracji 46. Festiwal Omnia Beneficia (d. Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej), która zapowiada się spektakularnie. Podczas tego koncertu zrekonstruowane starosądeckie organy zabrzmią w okazałym, nigdy w Polsce niewykonywanym dziele.
Obowiązuje wykupienie folderu programowego na cały festiwal w cenie 15 PLN, który pełni rolę “karnetu festiwalowego na okaziciela”. Wstęp dla posiadaczy folderu programowego na wszystkie koncerty jest bezpłatny.
Psalmy nieszporne w opracowaniu Lodovica Grossiego da Viadana, wydane w Wenecji w roku 1612, są przeznaczone na cztery chóry, które należy umieścić w różnych punktach kościoła. Całość spaja chór pierwszy, ustawiony na emporze, któremu akompaniują duże organy, pozostałe zaś chóry dialogują ze sobą lub łączą we wspólnych kulminacjach, pozwalając słuchaczom doświadczyć „stereofonii na żywo”, tak cenionej na początku XVII wieku w kościołach Europy. Dzieło wykona specjalnie na tę okazję stworzony zespół festiwalowy, złożony z wybitnych śpiewaków i instrumentalistów.
Inauguracja Festiwalu:
środa 26 czerwca 2024, kościół św. Elżbiety, godz. 19.30
Lodovico Grossi da Viadana – Salmi a quattro chori
soliści, Chór Polskiego Radia, Zespół Festiwalowy, kier. art. Marcin Szelest, Andrzej Zawisza
„Czy z niebios wzniosłą pieśnią porównać można ziemski dźwięk? Jeśli odważy się jakikolwiek ziemski instrument, to tylko szlachetne organy” – tak w centralnym punkcie umuzycznionej przez Henry’ego Purcella Ody do świętej Cecylii napisał angielski poeta John Dryden. Aż trudno sobie wyobrazić, że Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej przez czterdzieści pięć lat był zmuszony obywać się bez tej „cudownej machiny” (to dalsze słowa Drydena). A przecież w ciągu tych wszystkich lat spłynęło na melomanów tyle niebiańskiej muzyki…
Uroczysta inauguracja koncertowa zrekonstruowanych organów Jana Głowińskiego z roku 1679 w starosądeckiej farze jest naturalną myślą przewodnią czterdziestej szóstej edycji Festiwalu. To kolejne dobrodziejstwo, którego zaznajemy (między innymi dlatego zachowujemy Omnia beneficia jako nazwę Festiwalu). A skromne motto „Pro organo” wyraża nieskończone możliwości nowego (starego) instrumentu, bez wątpienia unikalnego w skali europejskiej.
Organy są samowystarczalne. César Franck, zapytany o instrument, na którym grał w Paryżu, odrzekł: „Moje organy? To cała orkiestra!”. Ale muzyka organowa nie powstawała przecież w próżni. Organy łączą się też we wspólnej harmonii z głosami wokalnymi i innymi instrumentami, stanowią ich podporę i są ich równorzędnym partnerem. Koncerty z udziałem organów ukażą szeroki potencjał ich wykorzystania w zróżnicowanym repertuarze, od monumentalnej polichóralności do kameralnych sonat. Zwrócą też uwagę na niezwykłą twórczość organistów, którzy nie ograniczali się do komponowania na własny instrument. To będzie festiwal niezwykły – i, mimo że wszystko jest w nim pro organo, z pewnością zaskakujący!
czwartek 27 czerwca, Stary Sącz, kościół Sióstr Klarysek, godz. 19.30
Arie do Grania na Pozytywie
Joanna Radziszewska- Sojka, Anna Zawisza – soprany, Artur Szczerbinin – pozytyw szkatulny
piątek 28 czerwca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19.30
Ricercar Tabulatura
Krzysztof Urbaniak – organy, Anna Zawisza – sopran, Justyna Skatulnik – skrzypce, Simen Van Mechelen – puzon
sobota 29 czerwca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19.30
Capriccio cromatico
Marcin Szelest – organy, Vasa Consort
niedziela 30 czerwca, Stary Sącz, kościół św. Elżbiety, godz. 19.30
Collegium Musicum
UrgentMusic (Niemcy), kier. art. Veronika Skuplik
Źródło: Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu