Ułatwienia dostępu

Miłość i śmierć w Starym Sączu

Za nami prolog 43. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej. To znak, że starosądecki festiwal, najstarsza tego typu impreza muzyczna w Polsce zbliża się wielkimi krokami. W trudnym pandemicznym czasie, gdy organizatorzy muszą dokonywać cudów w przewidywaniu możliwych obostrzeń i zmieniających się zasad podróżowania tym razem zapowiada się festiwal bez kompromisów organizacyjnych i repertuarowych.

W niedzielę 27 czerwca wystąpił znakomity Weser Renaissance z Bremy w międzynarodowym składzie, a od środy do niedzieli ciąg znakomicie zapowiadających się koncertów w gwiazdorskiej obsadzie, w tym dwóch zespołów zagranicznych ze Szwajcarii i dwóch składów mieszanych.
Udział w koncertach dla posiadaczy folderów festiwalowych jeż bezpłatny, a folder można zakupić nawet tuż przed koncertami za jedyne 10 zł i posłuży słuchaczom przez cały festiwal.

Warto, bo w tym roku w programie koncertów zaplanowano wyjątkowo dużo partii śpiewanych, a folder pozwala słuchaczom precyzyjnie śledzić przebieg koncertu i dzięki tłumaczeniom librett w pełni delektować się poetyckimi tekstami sprzed wieków – zachęca Wojciech Knapik dyrektor Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu. –
Tegoroczny festiwal przezornie w całości jest transmitowany Internecie, a dodatkowo koncerty transmituje radiowa Dwójka. Dzięki temu nikt nie będzie mógł powiedzieć, że przyczyny losowe uniemożliwiły mu w tym roku zapoznać się z festiwalowym repertuarem. Mieszkańcy Sądecczyzny są jak w zwykle w uprzywilejowanej sytuacji. Mogą bez przeszkód osobiście uczestniczyć w starosądeckich koncertach i przeżywać je w pełni i na wielu poziomach.
I powinni, bo niezmiennie warto.

Skąd motto tegorocznego festiwalu? Natchniony autor starotestamentowej Pieśni nad Pieśniami z niezwykłą głębią lakonicznego zwrotu ujął ponadczasowy splot ludzkich doświadczeń: „Jak śmierć potężna jest miłość”. Dalekim echem tych słów jest początek wiersza otwierającego tom Srebrne i czarne Jana Lechonia: „Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną, / Powiem ci: śmierć i miłość – obydwie zarówno”.
Obydwa te doświadczenia zawsze były chętnie wybieranym przedmiotem artystycznych interpretacji literackich, plastycznych czy muzycznych. Przecinają one sferę sacrum i profanum, często łącząc je ze sobą i obierając człowieka za wspólny mianownik. W każdym przypadku głębia i nośność tej tematyki sprawiała, że wydobywała ona pokłady najsubtelniejszej wrażliwości i kształtowała arcydzieła.

Przedstawienie choćby skromnego reprezentatywnego wyboru kompozycji muzycznych poświęconych miłości i śmierci jest zadaniem niewykonalnym – podkreśla prof. Marcin Szelest Dyrektor Artystyczny Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej. – Podczas 43. edycji festiwalu dokonujemy więc subiektywnej selekcji, starając się zaprezentować niekwestionowane arcydzieła w nowych interpretacjach lub odmiennych wersjach pochodzących z ich epoki obok repertuaru kameralnego, mniej znanego czy wręcz niedawno odkrytego. Proponujemy muzyczne ilustracje ludzkich doświadczeń należących do sfery profanum i ich uwznioślenia w sferze sacrum. Wszystko to składa się na zróżnicowany i barwny program festiwalu, w ramach którego wystąpią wybitni soliści oraz zespoły polskie i zagraniczne, przypominając i przywracając po wiekach do życia perły sztuki muzycznej nowożytnej Europy. Zaprezentowane interpretacje staną się jednocześnie okazją do wspólnej – wykonawców i publiczności – inspirowanej artystycznym kunsztem refleksji nad fundamentalnymi doświadczeniami stanowiącymi o głęboko humanistycznej i chrześcijańskiej tożsamości ludzi zakorzenionych w dziedzictwie naszego kontynentu.

PROGRAM FESTIWALU