Burmistrz Starego Sącza, zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, jest organem wykonawczym samorządu gminy.
Do jego zadań należy:
- przygotowywanie projektów i wykonywanie uchwał Rady
- zbieranie danych i analizowanie zjawisk we wszystkich istotnych dziedzinach funkcjonowania miasta, w tym również w dziedzinach podległych administracji rządowej oraz składanie Radzie sprawozdań wraz z wnioskami,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
- udzielanie pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy nie posiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażenie zgody na dokonywanie czynności przekraczających zakres stałych umocowań,
- wykonywanie zadań zleconych na podstawie odrębnych ustaw,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych przepisami prawa do kompetencji Burmistrza.
Burmistrz Starego Sącza sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Biura Rady Miasta,
- Urząd Stanu Cywilnego
- Referat Rozwoju Lokalnego i Promocji
- Referat Przygotowania Inwestycji
- Referat Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych
- Samodzielne Stanowisko Radcy Prawnego
- Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego
- Samodzielne Stanowisko do spraw Zamówień Publicznych
- Inspektor Ochrony Danych
- Pełnomocnik do Spraw Informacji Niejawnych
- Pełnomocnik do Spraw Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych
- Zespół Obsługi Finansowo-Administracyjnej Szkół
- Szkoły Podstawowe
- Szkołą Muzyczna I Stopnia
- Gminne Przedszkola
- Powiatowa i Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna
- Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari