Ułatwienia dostępu

1679.org – nowy festiwal muzyki organowej

W najbliższą sobotę, 27 lipca, w Starym Sączu, odbędzie się pierwszy koncert organowy w ramach nowego festiwalu 1679.org. Koncerty – zaplanowane na kolejne miesiące, będą miały miejsce w kościele św. Elżbiety, a wstęp na te muzyczne, duchowe uczty jest bezpłatny.

Pomysł zorganizowania nowego festiwalu muzyki organowej zainspirowało doniosłe, nie tylko dla Sądecczyzny ale i całej Europy, wydarzenie – rekonstrukcja organów Jana Głowińskiego z 1679 roku w starosądeckiej farze. Nazwa festiwalu, stanowiąca jednocześnie jego adres internetowy, w międzynarodowo zrozumiały sposób nawiązuje bezpośrednio do daty powstania organów.

Organizator – Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu – zakłada, że festiwal będzie wydarzeniem cyklicznym, całorocznym i w całości poświęconym organom; odrębnym od liczącego prawie pięćdziesiąt lat Festiwalu Omnia Beneficia (Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej).

Koncerty festiwalowe odbywać się będą w sobotnie wieczory (zawsze o godz. 19:00) począwszy od 27 lipca, nieregularnie, w zależności od kalendarza kościelnego, innych wydarzeń kulturalnych w Starym Sączu i możliwości zapraszanych artystów. W roku 2024 wysłuchamy siedmiu recitali w wykonaniu organistów polskich i zagranicznych, którzy zaprezentują szeroki przekrój repertuaru europejskiego, ujęty w programy konstruowane wokół wybranej myśli przewodniej.

W najbliższą sobotę, 27 lipca, będziemy mogli wysłuchać utworów z “Warszawskiej tabulatury organowej” (ok. 1670–90?) – wybrzmią m.in. toccaty, fugi, praeludium,  Wesoły nam dzień nastał, Surrexit Christus hodie, Przez Twoje święte zmartwychwstanie, Preambulum na Sanctus 1 i 2, Preambulum na Benedictus czy Canzon na Agnus Dei 2 – w wykonaniu Marcina Szelesta.

Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Występuje jako solista i kameralista, w tym z wieloma zespołami instrumentów historycznych. Prowadzi też kursy mistrzowskie w ramach Europäisches Hanse-Ensemble w Lubece oraz Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Przygotowane przez niego wydanie rekonstrukcji repertuaru „Warszawskiej Tabulatury Organowej” ukaże się we wrześniu 2024 – mamy więc okazję posłuchać tych utworów przedpremierowo. Szelest jest również członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia” oraz dyrektorem artystycznym Festiwalu Omnia Beneficia i Festiwalu 1679.org.

Wielbiciele muzyki dawnej i muzyki organowej, oraz wszyscy poszukujący nowych duchowych przestrzeni, mogą spodziewać się wyrafinowanych, unikatowych, wręcz erudycyjnych doznań, budowanych na kunszcie, talencie i wiedzy zaproszonych muzyków. Głównym bohaterem są tu oczywiście same organy Głowińskiego – jeden z bardzo nielicznych instrumentów, który pozwala na wykonywanie muzyki dawnej w jej historycznej szacie brzmieniowej.

Więcej informacji na stronie: www.1679.org. Wstęp wolny.

Festiwal  1679.org dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.